Steeds meer telefoonabonnees zijn het slachtoffer van oplichting via telefoon. Bij de Ombudsdienst Telecom zijn tot oktober dit jaar 5386 klachten binnen gekomen over ongewenste telefoontjes. Er wordt verwacht dat dit tegen eind dit jaar stijgt tot zelfs 7000 klachten. Vroeger situeerden de problemen zich in de familiale sfeer (exen, burenruzies,..), nu verschuift het fenomeen naar de internettelefonie en buitenlandse telefoonlijnen, waar de telecomwet geen vat op heeft. De slachtoffers worden dan ook soms midden in de nacht opgebeld. “Dit fenomeen moet aangepakt worden, de cijfers tonen dit ook aan. In dit cijfer zit nog een dark number, in de praktijk zijn het heel wat meer klachten, want niet iedereen dient onmiddellijk klacht in.”, zegt Roel Deseyn.
Om dit tegen te gaan heeft CD&V Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn een wetsvoorstel ingediend waarin de operatoren moeten voorzien in blokkeringsmogelijkheden voor ongewenste telefoontjes. “Dit zal leiden tot meer veiligheid van de gebruikers. Het is tevens een vraag van de Ombudsdienst zelf, die met aandrang vraagt dat operatoren de blokkeringsmogelijkheid zouden aanbieden. Het is goed dat mensen hierin niet berusten. Als ze lastig gevallen worden via de telefoon, moeten ze bij hun operator terecht kunnen om deze nummers te laten blokkeren. Wie hinder ondervindt van oproepen via bepaalde nummers moet die onmiddellijk kunnen laten afsluiten.”, besluit Roel Deseyn.